~

~

keskiviikko 18. maaliskuuta 2015

Missing

Mulla oli eilen ensimmäinen ilta yksin kotona poikien kanssa! Asia tuli mulle itseasias vähän yllätyksenä, koska luulin, että Julia on mun kanssa täällä, mut hän oliki menossa illalla Cityyn teatteriin. Ajattelin, et pojat ei varmaan oo nukkumassa lähelläkään kello 20.30 niinku käsky hostäidiltä kävi, mut loppujen lopuks selvisin aika hyvin! Molemmat nukahti siinä pikkusen ysin jälkeen. 
Julia lähtee kotiin lauantaina, joten oikestaan ihan hyvä et sain vähän harjotusta yksinoloon tälleen etukäteen. 

Tänään oli melko tylsä päivä sinänsä, koska pojat oli koulussa melkeen neljään asti ja sit heitin heiät sieltä suoraan hebrew schooliin ja mun hostisä haki ne sieltä ja ne oli kotona seittemän aikaan. Ne oli käyny hakemas mun hostäidin juna-asemalta samaa samalla matkalla, joten olin periaatteessa off sitten. Pelattiin ja luettiin kyllä vähän yhdessä, mutta siitä huolimatta tein jotain kolme tuntia töitä tänään. Ja mitä tein tolla kaikella vapaa-ajalla, no en kauheesti mitään. Kävin zumbassa, otin päikkärit ja hengailin vaan kotona. Sen kaiken yksinhengailun tuloksena (mun kylmässä huoneessa, jossa ilman lisälämmitintä on alle 18 celsius astetta lämmintä) iski pieni koti-ikävä ja oisin vaan halunnu käpertyy lämpimälle sohvalle oman perheen keskelle... ❤️ pitänee keksiä lisää puuhaa päivisin. 

(Nyt seuraa takauma)

Viikonloppuna vietettiin ton toisen pojan synttäreitä perjantaista lauantaihin. Oli lastenkutsuja ja sukulaissynttäreitä. Sunnuntaina paettiin iltapäivällä cityyn ja Vilma tuli moikkaamaan ennen ku meni kattomaan jääkiekkoo! Käveltiin vaan ympäriinsä, höpötettiin ja käytiin Panera breadissä syömässä. Kun Vilma lähti hurraamaan suomipoikia niin mä, Julia ja Coren(Karen, Coreen, en tiiä miten hänen nimi kirjotetaan, mutta Julian kaveri kuitenkin XD) suunnattiin 9/11 Memorial museoon. Se oli kyllä aika pysäyttävä paikka, kaikkine videoineen ja tavaroineen ja äänitteineen jne. Ihan tippa tuli linssiin pariin otteeseen. Meillä oli vaan ehkä vähän liian vähän aikaa, en ehtiny tutkimaan kaikkea niin tarkasti kuin olisin halunnu, mutta ei voi mitään, täytyy mennä varmaan toiseen kertaan! Se museo on siis rakennettu ihan sille paikalle missä ne WTC:n tornit aikoinaan oli. 



Noi pienet sinisen sävyset neliöt on kaikki vesivärimaalauksia. Taiteilija yritti muistaa ja maalata sen värisen taivaan kuin se oli 9/11/01 aamuna. 

Tollasia valtavia metallinpalasia siitä kohasta mihin se lentokone iskeyty.

Noi on siis ne palaset

"Missing" ilmotuksia niistä ihmisistä, jotka oli kadonneina niitten iskujen jälkeen.


uusi WTC torni




perjantai 13. maaliskuuta 2015

200

^ noin monta päivää Amerikassa tuli täyteen! 

Oon ollu täällä uudessa perheessä nyt kaks viikkoa ja voin sanoa, että olen kyllä tosi tyytyväinen mun päätökseen vaihtaa perhettä. En väitä, että tämä perhe on täydellinen ja mitään vikaa ei ole, koska ykskään perhe ei oo täydellinen, mut sen voin sanoa, että mulle tä perhe on miljoonasti sopivampi kuin se eka yritys. 

Tällä viikolla ilma on on lämmenny jonkun verran ja jonain päivänä päästiin jo viiteentoista plusasteeseen! Lumet on sulanu vauhdilla, ei kaikki tietenkään, mutta maata näkyvissä niinsanotusti.
Ollaan jopa päästy poikien kanssa pelailee vähän koripalloo tossa pihalla! 

Oon nyt alkanu päästä vähän kiinni näihin rutiineihin ja uusiin kuvioihin. Mun työhön kuuluu siis aamulla alotus kello 6.50 ja suuntaan suoraan keittiöön laittamaan pojille aamupalat valmiiksi sillä aikaa kun mun hostäiti herättelee pojat ja vahtii, että ne saa vaatteet päälle. Viimestelen myös lounasboxit ja laitan reput ja ulkovaatteet valmiiksi, ja kun pojat tulee syömään ni hoputtelen aina välillä niitä jatkamaan ku heillä on vähän tapana keskittyy kaikkeen muuhun kun siihen syömiseen. :D Aamupalan jälkeen hammaspesu ja ovesta pihalle. Hostisä on heittänyt pojat nyt aamusin kouluun ni sitä mun ei oo tarvinnu nyt tehä. Kun pojat on lähteny, petaan heidän sängyt ja siivoon keittiön aamupalan jäljiltä. Sitten alkaakin mun vapaa-aika. Pari kertaa viikossa pesen poikien pyykit. 
Iltapäivällä haen heiät koulusta. Tolta nuoremmalta tarttee joka kerta tarkistaa, että sillä on kaikki mukana ku se melkee joka kerta unohtaa jotain. Millon vesipullon, millon takin, millon mitäkin. Siitä sitten autolla kotiin. Sitten läksyt ja välipalaa ja sitte hengaillaan ja puuhaillaan sisällä tai ulkona. Tän viikon teema on ehdottomasti ollu pokemon- ja baseball kortit ja niitten asettelu ja järjestely kansioihin. Ollaan tehty sitä kaikki yhessä vaik kuin monta tuntia yhteensä! Ollaan pelattu kans wiitä ja sellast pallopeliä ja jotain lautapelejä. Pojilla on myös harrastuksia tms. Pari kolme kertaa viikossa ja sitte niitten kavereita on käyny täällä tai ne on käyny kavereilla leikkimässä. Nä tykkää kans olla tietokoneella, iPadeilla, kattoo telkkaria jne. tottakai. :) 
Joskus kuuden aikaan teen niille dinnerin, tyypillisii amerikkalaislasten ruokia, pastaa, mac and cheese, chicken fingers, lihapullia, quesadillas jne, melko helppoja juttuja. Sitte pojat haluu jälkkäriä, sitte suihku/kylpy, lukemista ja vanhemmat pistää ne petiin. Oon off yleensä 20-20.30. :) 

En oo vapaa-ajalla tehny kauheesti mitään, paria au pairia nähny, käyty tän näitten vierailevan entisen au pairin kaa syömässä ja käveltiin kans postiin. Käytiin starbucksissa parikertaa ja sit käytiin tuol yhel semmosel paikal missä on sellanen 9/11 Memorial muistomerkki ja sielt näkee manhattanille. Täl pädillä ei mitään huippukuvia saanu mut parhaani yritin. Sinne oli kirjotettu kaikien niiden nimet ja iät, ketkä kuoli sillon ja oli niin surullista ku siellä oli ihan pikkulapsiakin joukossa... Oon kans skypetelly kavereille ja kävin itseasias tukkalääkärilläkin!  :) 



En ymmärrä miks nä tuli tähän järjestykseen nä kuvat, mut. 
Toi lapsipatsas "Gabriella" on omistettu kaikille niille lapsille, jotka menetti vanhempansa 9/11. 

Mutta nyt viikonlopun viettoon (eli nukkumaan XD) ! 

lauantai 7. maaliskuuta 2015

Suunnan muutos

Tässä oli viimekuussa aikalailla kaikenlaista ja ajattelin voisin nyt teille kaikille vähän asioita avata. 

Kuten kaikki tiedätte, lähdin viettämään au pair -vuotta Houstoniin, Texasiin. Asiat kuitenkin ei ihan mennyt niinkuin oli suunniteltu ja päätin helmikuun alussa, että haluan vaihtaa toiseen hostperheeseen. Juteltiin mun hostperheen ja LCC:n (local childcare consultant) kanssa ja tultiin siihen tulokseen, että se olisi varmaan ihan hyvä vaihtoehto. Siitä sitten alko aika juoksemaan. Mulla oli kaks viikkoa aikaa löytää uusi hostperhe, muuten olisi ollut edessä paluulipun osto Suomeen. Luin hakemuksia, kirjotin hakemuksia, juttelin erilaisten hostperheiden kanssa puhelimessa ja sähköposteilla ja lopulta mulle löyty perhe South Orangesta, New Jerseystä. Sovittiin, että pidän mun tulevan lomaviikon ensin ja sen jälkeen muutan tähän uuteen perheeseen. 

Mulla oli viikko, rematchin jälkeen ja ennen lomaviikkoa, ylimäärästä aikaa ja koska mun vanha hostperhe ei halunnut että asun heillä sen aikaa, muutin yhen au pair kaverini luokse asumaan muutaman kilometrin päähän. Kiitos hänelle ja hänen ihanalle hostperheelle ❤️ Meillä oli tosi mukava viikko yhdessä, olisin voinu jäädä heille asumaan vaiks koko loppuvuodeksi mut valitettavasti se ei ollu vaihtoehto. 

Tuon viikon jälkeen oli siis mun lomaviikko, jonka vietin Joonaksen kanssa Houstonissa. Suunnitelmat meni vähän pieleen, koska mulla ei tosiaan ollut autoa käytössä. Alkuperänen suunnitelma oli, että lainaan mun hostperheen autoa sen viikon, mutta koska en ollut osa heidän perhettä enää, en viittiny edes ajatella kysyväni saisinko silti vielä lainata heidän autoa. Mutta kiitos Laralle ja Lauralle, jotka urhoollisina kuskas meitä ympäriinsä! Tehtiin kaiken näköstä, käytiin Yhdysvaltain suurimmassa kirkossa, Lakewood Church, jossa on 16 800 istumapaikkaa ja se on rakennettu entiselle koripallostadionille. Meno oli siellä aika erilaista mitä Suomessa, muistutti enemmän festareita kuin jumalanpalvelusta. Basso raikas ja valonheittimet myöskin. Käytiin shoppailemassa theGalleriassa, käytiin downtownissa Chase Towerissa kattelemassa näköaloja, syötiin mm. Hard Rock Cafessa, Cheesecake Factoryssa, Chinese Buffetissa jne. Sunnuntaina katsottiin kaikki yhessä Lauran luona Oscar Gaala. Käytiin keilaamassa ja AMPUMASSA (oli siiistiiiii)! Ps. Mulla oli synttärit. Viikon jälkee piti sit kuitenki sanoo heihei seuraavaks puoleks vuodeks.. :/ 


Heti kahden päivän päästä kaverit heitti mut seitsemältä aamulla George Bushin lentokentälle ja sieltä lähti matka kohti New Jerseytä. Tä oli siis ensimmäinen kerta ku lensin yksin, mut hyvin meni kaikki. Ensimmäisen lennon nukuin koko matkan. Jouduin vaihtamaan Charlottessa, North Carolinassa ja vaikka kone lähtikin sieltä ajoissa niin, saavuin tunnin myöhässä Newarkin lentokentälle, koska keli oli "niin paha" täällä Jerseyn päässä. Lunta tuprutti siis. Mua oli lentokentällä vastassa toinen mun uusista hostlapsista ja mun uus hostisä. Otettiin kamat kantoon ja ajettiin paikkaan, jossa mun olis nyt tarkotus sitten asua seuraavat puoli vuotta. Paikka on siis pieni kaupunki South Orange. Paljon korkeusvaihteluita, vanhoja rakennuksia ja paljon lunta. Söpö paikka! Hostperhe vaikuttaa tähän mennessä mukavalta ja toivon että tästä tulee sellanen kokemus, minkälainen olisin sen jo halunnu olevan mun au pair vuoden alusta lähtien. 

Oon nyt tän ekan viikon aikana opetellut talon tavoille ja koittanut saada rutiineista kiinni. Oon ajanu hieman ja leikkiny, pelannu, laskenu pulkkamäkeä ja niin päin pois. Mun suurena apuna on ollut tän perheen yks aikasemmista au paireista, joka on ollut täällä moikkaamassa/auttamassa tätä perhettä ja mua. Hyvin on menny ja toivottavasti tulee menemäänkin! Yhden päivän pojat kerkes olemaan jo kotonakin, sen johdosta että yöllä sato niin "paljon" lunta. Ja oli -17 C astetta pakkasta.

Tapasin edellispäivänä yhtä puolalaista au pairia ja eilen yhtä suomalaista. Tä suomalainen asuu tässä ihan kävelymatkan päässä ja oli ihan sika kivaa käydä heillä pälpättämässä ja ihan vielä oikeen suomeks! 

Tänään lähettiin tän veteraaniaupairin kanssa junalla NYCiin vapaapäivän kunniaks. Käveltiin ympäriinsä, käytiin M&M's jättikaupassa (keräsin pussiin kaikkia jänniä makuja mm. candycorn ja peanutbutter). Käytiin sellasella laivakierroksella Vapaudenpatsaan edestä ja syötiin Vapianossa. Oli ihana ilma, vähän viileetä, mutta ihana auringonpaiste! 

Tämmöstä mun elämään! Hyvää yötä nukahdan ihan just... ❤️

tiistai 20. tammikuuta 2015

Ulkoilmaelämää

Pari viimeviikkoa on ollu melkolailla normaalia arkea, lapset kouluun ja koulusta, iltapäivisin läksyjä ja kaikkia aktiviteetteja mitä heillä on, mulle siis paljon kuskaamista mikä on kylläkin ihan jees. :) Kuskaamisesta puheenollen, mun pitäis mennä vielä ajokokeeseen, että saan Texasin ajokortin. 

Oon tässä lähiaikoina koittanu käydä salilla vähän ahkerammin etten lihois ihan muodottomaks. Siel sit yks päivä ku pungersin ja hikoilin, niin se samainen personal trainer, joka piti mulle ne kolme ilmaista tutustumiskertaa, kysy multa jälleen et josko haluisin alkaa treenaa niin että voisin mennä fitness kisoihin ennen ku lähes täältä. En oikeen miellä itseäni keikistelemässä missään bikineissä, mut sanoin miettiväni asiaa... :D nyt hän on sitte joka kerta multa kyselly ku ollaan osuttu sinne salille samaan aikaan.

Viimeviikolla käytettiin pari aamupäivää ja iltaa kattoen Twilight leffoja (XD) ja oli aika hauskaa VERESTÄÄ yläasteen eetvarttijaakoppi huumaa.... x). Kokkailtiin myös lounasta meille siinä samalla, pastaa ja toisena päivänä sellasii täytettyjä paprikoita. 

Vietin lähes koko viikonlopun ulkosalla, täällä on ollu tosi kivat ilmat! Lauantaina lähin aikaisin aamulla, puol kymmenen on mulle aikasin, ajamaan jeepillä countrymusiikin soidessa kohti Magnoliaa ja HEVOSIA! Tarina miten päädyin sinne: oon feisbuukissa sellasessa ryhmässä kun "suomalaiset Houstonissa" ja sinne kirjottelin et josko jollain olis polleja jota vois päästä vähän taputtelemaan tai ehkä jopa hieman ratsastamaan, kun ponihammasta on tässä viimeaikoina alkanu korottamaan kovasti. Mulle sitten vastasi sellainen suomalainen nainen, että heillä on ranchi tässä melko lähialueella ja heille on just tullu Suomesta mun kanssa samanikänen tyttö hoitamaan hevosia, että jos vaan haluan niin voin tulla moikkaamaan. 
Ajoin siis sinne noin puolitoista tuntia, vähän enemmän mitä piti, koska yks highway oli suljettu just siitä kohdasta mistä mun olis pitäny ajaa ja mun kesti hetken löytää takas reitille. Heti kun pääsin Houstonin ulkopuolelle, alko pellot ja lehmäaitaukset ja hevosaitaukset ja sellainen niinsanottu stereotyyppinen Teksas. Haukat kaarteli taivaalla ja silleen. Tääl on muuten noin lehmillä ihan sika isot aitaukset, Suomen pitäis ottaa mallia! 
Perillä odotti sitten noin kahdenkymmenen hevosen talli ja maneesi, kävelykone, juoksumatto, hienot aitaukset ja muutki puitteet oli uskomattomat! Tapasin tallin pitäjän ja Sannin, sen suomalaisen hevostenhoitajan ja siinä sit juteltiin ja vähän auttelin hakemaan hevosia tarhasta ja taputtelin sun muuta. Kuvia en viittiny ruveta räpsimään heti ekalla kerralla. :D 

Sieltä heppailemasta ku tulin takasin niin päätettiin lähtee tsekkaamaan täs melko lähellä oleva Memorial Park, missä oli sellasii polkuja tai reittejä mitä pitkin pääsi kävelemään, tai pyöräilemään niinku monet muut teki. Käveltiin siellä pari tuntia, ja voi miten oonkaan kaivannu luontoa ja metsää! 
Meiän kävelyrupeaman jälkeen alettiin olee nälkäsii ja päätettiin mennä syömään meiän vakkaripaikkaan, meksikolaiseen Molina's:iin. Laura, Lena, Pia ja pari muuta au pairin liitty mukaan mässäilemään. :)

Sunnuntaina aamulla lähettiin Laran ja Lauran kanssa Brazos Bend state parkiin meiän au pairin tapaamiseen. Käveltiin siellä ja nähtiin alligaattoreita!!! Meillä on uus LCC eli se meiän ns. tukihenkilö ja juteltiin sen kanssa kaiken näköstä ja pidettiin piknikit kävelyn lopuks. Illalla meiän oli tarkoitus mennä syömään johonkin saksalaiseen ravintolaan, mut se oli suljettu ni päädyttiin sit Chinatowniin sellaseen malesialaiseen ravintolaan. Oltiin yhden pariskunnan lisäksi ainoot ei-aasialaiset siellä. Paikka oli tosi nätti ja ruokaki oli tosi hyvää! Meiän kesti vaan aika kauan tilata ku vaihtoehtoja oli ihan sikana eikä oikeen tiedetty kuuluuko meiän tilata erikseen riisiä ja lihaa vai kuinka mut loppujen lopuks saatiin ruoka pöytään ja masut täyteen. 

Eilen oli Marthin Luther King Jr. Day ni tytöillä ei ollu koulua. J oli koko viikonlopun ja maanantain partioleirillä hostisän kanssa niin he ei ollu kotona. Käytiin hostäidin ja tyttöjen kanssa vähän asioilla, kirjakaupassa, starbucksissa, kenkäostoksilla jne ja oli ihan jees reissu. 
Koko viikonlopun ja alkuviikon on ollu tosi lämmintä, mm. tänään 22C!! Topilla pärjäsi ja sen kunniaks käytiin froyolla, sen jälkeen kun oltiin katottu Harry Potter ja viisasten kivi (jonka aikana mä jotenkin onnistuin nukahtamaan..... XD 

Kuvia en vieläkään laita tänne, koska mun täytyy tosiaan siirtää noi kuvat johti koneelle ensin et saan ne tähän pädiin. 

Ps. Oon opetellu saksaa: Tschüss! (bye) 

lauantai 10. tammikuuta 2015

Palautumista

Tällä viikolla alko taas tavallinen arki kun lapset palas kouluun tiistaina talviloman jälkeen. Arki on au paireille juhlaa, koska lapset on koulus päivisin ni meil on se aika vapaata. Maanantaina oli kuitenki viel vapaapäivä lapsille, mut päätettiin et pidetään "lazy day" eli pysytellään vaan kotosalla rentoutuen viimesen lomapäivän kunniaks. Ajattelin, et ku viimeviikolla oltiin melkein joka päivä jossain, ku olin "on duty", ni ku ajattelen itteäni ton ikäsenä, ni en olis itekkää nauttinut siit jos joku koko ajan on viemäs jonnekki ja keksimäs puuhaa. :D M:n kans käytiin kahessa kirjastossa.

Tiistaina alko koulu loman jälkeen ja sehä on meille au paireille juhlaa, koska se aika kun lapset on koulus ni se aika on meille vapaata. N:lla on harrastuksia iltaisin ni oon ollu off sen jälkeen ku oon hakenu hänet sieltä ja auttanu hostäitiä dinnerin kanssa. M:lla on yleensä niin paljon läksyä, että ei kerätä kauheasti iltapäivisin hänen kans mitään spesiaalia tekemään. J:llä ei yleensä oo läksyjä, ni hän tykkää viettää vapaa-aikaansa tietokoneella (niinku monet muutki teinipojat) ja sit ollaan myös pelattu koripalloo, käyty kävelyllä ja pelattu Wiillä semmosta active life pelii. Kaikki mun hostlapset tykkää tosiaan lukee tosi paljon, niin sekin on yks juttu mitä ne harrastaa iltapäivisin. Perjantaina leivottiin M:n kans brownieita jälkiruuaksi ennen ku lähettiin musiikintunneille. 

Kavereitten kans ollaan iltasin lähinnä hengailtu joko Lauran luona, mun luona tai sitte starbucksissa. 
Tällä viikolla on muute ollu kylmä! Parina päivänä ollaan oltu jopa pakkasen puolella johonkin kymmeneen asti aamulla! 

Halusin syödä dinnerin ulkona ja Laura oli lopettelemassa töitä ni menin hänen luokse hetkeks (hänen kolmevuotias hostlapsi juoksi mun syliin halaamaan mua mikä piristi kummasti) ja ku hän oli off ni lähettiin syömään SUSHIA, nam! Lara liitty meiän seuraan jossain vaiheessa, käytiin froyoilla ja hän kysy jos haluun tulla hänen luo yöks ja siin se meiän perjantai ilta sit meni pelaten sanajahtii Laran sängyllä. XD 

Tänään (lauantai) aamulla Lauran piti taas tehä töitä ni mentiin sit Laran kaa hänelle seuraks sellaseen sisäleikkipaikkaan. Oli ihan sika kivaa, koska sinne sai mennä aikuiset myös ni vietin vaik kuin paljon aikaa Lauran hostlapsen kanssa siel kiipeillen ja liukuen (ja olin ihan yhtä hikinen sen jälkeen ku ne kaikki lapset XD) 

Iltapäivällä hengattiin taas Lauran luona (mä, Lara, Lena ja Franzi), mut olin niin poikki, et nukahdin Lauran sängylle... :D Mulla on nuha ja sit olin riekkunu siel leikkipaikas ni oli ihan veto pois. 
Mun piti alottaa työt kuudelta ja tein lettuja mun hostlapsille ja sit ne vaan pelaili ja katteli leffaa ja yheksän jälkee käskin ne valmistautuu nukkumaan. :)

Nyt mäki koitan pistää pään tyynyy jos vaik olis huomenna sit parempi olo vapaapäivän kunniaks. 

Ps. Kiitos Make ja Essi ja serkut joulukortista ja kiitos omalle perheelleni joulupaketista! ❤️❤️❤️

Fazerin sinistä ja ihan paras kalenteri parhail kuvilla, kiitos perhe!! ❤️

sunnuntai 4. tammikuuta 2015

Back in business

Vihdoin ja viimein sain aikaiseksi ostettua jonkin näköinen laite millä on ehkä vähän mukavampi kirjoitella tänne blogiin verrattuna tohon iPhoneen. Eilen lähetettiin Laran kanssa siis iPad ostoksille ja uskokaa tai älkää, siihen saa uppoamaan aikaa monen tunnin verran. Ensin ei mun kortti toiminu (koska en on käyny muuttamassa kertaostossummarajaa mikälie isommaks) ja sit koitettiin Laran kortilla mut sekään ei toiminu koska summa oli niin iso, että pankki tarvis henkilöllisyystodistuksen, mutta koska Laralla ei ollu kaikkee tarvittavaa informaatio siihen ni ei voitu käyttää hänenkään korttia. Päätettiin sit vaan ajaa tänne meille hakemaan käteistä ja palata sen jälkeen takas sinne Applen kauppaan. Mut loppu hyvin kaikki hyvin, nyt on iPad Air 2 ja oikeen kultainen. 

En tänävuonna siis juhlinu joulua, mutta sen sijasta juhlittiin Hanukkaa. Hanukka on siis kahdeksan päivää kestävä juhla ja tänävuonna se alkoi 16. joulukuuta auringon laskettua. Hanukkaa kutsutaan myös valon juhlaksi ja sitä vietetään öljyihmeen muistoksi. En oo kauheen hyvä muistamaan miten se juttu kokonaisuudessaan meni, mutta siis se ihme oli että öljymäärä, joka piti järjen mukaan riittää polttamaan liekkiä vaan yhden päivän, riittikin kahdeksan päivää, sen ajan kunnes saatiin valmistettua lisää öljyä. Hanukkaa on siis valon ja öljyn juhla ja sillon syödään kaikkia rasvassa paistettuja juttuja kuten donitseja ja sellaisia perunapannukakkuja (jos joku tietää mitä röstiperunat on niin vähän sen tapasia juttuja). Jokaisena iltana sytytetään yksi kynttilä lisää menorahiin, eli sellaseen yhdeksänjalkaiseen kynttelikköön, jossa yksi paikka on sille kynttilälle, joka sytyttää muut kynttilät. Lapset saa jokaisena iltana lahjoja, kylläkin pienempiä mitä lapset saa jouluna, koska miettikää nyt jos mukulat sais kahdeksan päivän ajan joka päivä saman verran lahjoja ku joulua viettävät lapset yhtenä päivänä... Ni mun hostlapset ja minäkin parina päivänä saatiin pikku lahjoja esim. suklaata ja rahaa (perinteistä antaa rahaa Hanukka lahjaksi), lapset sai sateenvarjot, mä leivoin joulutorttuja niille, tytöt sai Marimekon kukkarot multa (siitä lisää kohta) jne. Hanukan aikaan on myös tapana pelata sellasta "uhkapeliä", me pelattiin suklaarahoista heh, eli pyöritetään vuorotellen sellasta hyrrää jossa on neljä sivua ja jokaisella sivulla on eri sana ja riippuen siitä mikä sivu ja sana jää osottamaan kattoon hyrrän, eli dreidelin, kaatuessa määrää mitä tapahtuu, esim. saat kaikki kolikot, saat puolet niistä tai et saa mitään. 
Yhtenä iltana käytiin yhden tuttavaperheen luona Hanukkajuhlissa, joihin kuulu rukouksia, syömistä ja jutustelua. :)
Oli kyllä mukava kokemus, erilainen mitä joulu kylläkin. Hanukka ei ollu ihan niin harras juhla ja siihen ei ehkä panostettu ihan niin paljon mitä porukka yleensä panostaa jouluun (koristeisiin ja ruokaan ja muuta, toisaalta ehkä ihan hyväkin juttu, ei niin materialistista). 

Siitä huolimatta että mun hostperhe ei vietä joulua, mun hostäiti osti mulle oman pienen, vyötärönkorkuisen joulukuusen, mihin laitoin pikku valot, joulukoristeita, karkkitankoja ja leluponeja. Oon hyvin kiitollinen, että he halus myös ajatella mun perinteitä. :) 

Ei vietetty koko Hanukkaa/joulua täällä Houstonissa vaan lähettiin, mun hostäiti, kaks mun hostlapsista ja minä, New Yorkiin ja New Jerseyyn sukulaisten luo. Oltiin reissussa 22.- 28. joulukuuta ja nukuttiin kaks ekaa yötä New Jerseyssä ja sitten kaks seuraavaa yötä Manhattanilla, jonkun sukulaisen tutun asunnossa ja sitten vielä kaks yötä tuolla ekassa paikassa. Sillon 23. päivä menin yksin junalla New Jerseystä Manhattanille ja tapasin siellä Vilman, toisen suomalaisen Au pairin, joka oli mun kanssa training schoolilla samaan aikaan. Oli tosi kiva päivä, käytiin Brooklyn bridgellä ja central parkissa, syömässä ja löydettiin Marimekon myymälä, jossa oli kaks suomalaista myyjää ja ostin sieltä ne kukkarot mun hostlapsille. 
24., 25. ja 26. päivä vietettiin Manhattanilla mun hostperheen kanssa. Käytiin kattomassa Wicked ja Rockettes jouluspektaakkeli, joka oli ihan sika mahtava!!!! Jos joku ikinä on joulun aikaan New yorkissa niin menkää ihmeessä kattomaan se oli ihan uskomaton! Tosi taitavia tanssijoita, upee orkesteri, lavasteet oli mahtavat, joulukuvaelmassa oli oikeet kamelit, aasit ja lampaat lavalla ja jossain vaiheessa lavalla oli myös pieni luistinrata mis kaks taitoluistelijaa luisteli tarinan mukana ja oooh voisin jatkaa ylistystä vaik kuinka paljon. Käytiin myös matikkamuseossa, vähän outo kohde mut oli kyl itseasias ihan mielenkiintoinen ja käytiin Chinatownissa syömässä. 
27. päivä mentiin sellaseen patsasmuseoon tai -näyttelyyn New Jerseyssä ja oltiin siel monta tuntia. Sekin oli tosi kiinnostava ja jotain mitä en oo koskaan ennen kokenu. 
Meiän lento takas Houstoniin oli seuraavana päivänä aikaisin aamulla niin sillon ei sitte muuta keretty tekemään enää siellä kaukana pohjoisessa. 

Uutena vuotena kävin ensin hostperheen kanssa yhden perhetutun luona sellaisissa pikku juhlissa toivottamassa hyvää uuttavuotta ja myöhemmin illalla meiän oli kavereitten kanssa tarkoitus mennä downtowniin kattomaan ilotulitusta, mutta Lenan piti tehdä töitä joten oltiin hänen seurana sitten heillä ja hänen hostlapsille oli yökylävieraita ni pidettiin sitte pikku bailut lasten kanssa :) kuunneltiin musiikkia ja tanssittiin ja kaheltatoista piti kattoa balldrop suorana New Yorkista, mut ei tajuttu et sinne on aikaero tunnin verran ni missattiin se sitten. :D 

Lapset on ollu tällä viikolla kotona koska niillä on vielä loma ja huomenna on niitten viimeinen lomapäivä. Niille se on siis lomaa, mulle se tietää enemmän töitä. Juteltiin kavereitten kanssa just että kun on ite koulussa niin odottaa aina lomaa ja täällä ku tietää et on koulun loma ni se on meille enemmän töitä ni kukaan ei toivo et koulusta ois lomaa. :D käytiin tälläviikolla lasten kanssa kuntosalilla, sellasessa trampoliinipaikassa hyppimässä, syömässä frozen yogurtia ja pelaamassa laser tagia. Ollaan pelattu J:n kanssa korista niin ulkona ku pleikkarillakin ja M:n kanssa käytiin kirjastossa. Huomisen ajattelin niitten antaa iha vaan nauttia viimeisestä lomapäivästä ilman mitään spesiaaliohjelmaa. :) 

Tänä viikonloppuna olin vapaalla koko viikonlopun ja olin taas menossa lähes koko ajan. Nukuin molempina päivinä pitkään (parasta) ja käytiin kavereitten kaa sellasessa paikassa mis voi keiltata ja pelata laser tagia. Lauantai iltana tehtiin alkoholittomii drinkkei ja katottiin leffa Lauran luona. Oli kyl mukava ja rentouttava viikonloppu!

Mut nyt nukkumaan, en pääse muuten aamulla ylös. Hyvää huomenta Suomi, hyvää yötä Jenkkilä! 

keskiviikko 26. marraskuuta 2014

Poissaoloa

Poissaolon selvitys: Vein hostlapset musiikintunnille tossa muutama viikko sitten ja otin läppärin mukaan, jotta voisin jatkaa kotitehtäviä San Antonion kurssille. Istuin siellä sitten odottamassa ja mulla oli läppäri kassissa ja kassi mun sylissä. Yllättäen Yks lapsista päätti istua mun syliin mun kassin päälle. Tässä vaiheessa ilmeeni: 0.0
Avasin tietokoneen ja totesin että näyttö oli halki lähes koko matkalta. Siispä en näe tietokoneeni näytöltä tällä hetkellä lähestulkoon mitään ja se on muutenki niin hidas, että menee suunnilleen neljä tuntia kirjottaa yksi blogiteksti. Siksi en oo kauheesti lähiaikoina elämääni tänne jakanut. Nyt yritän siis piipertää tätä puhelimella. 

Kuten voitte arvata, en tässä vaiheessa pysty enää muistamaan kaikkia neljän viikon tapahtumia, mutta yritän parhaani. 
Neljä viikkoa sitten viikonloppuna päätettiin suunnistaa vielä viimesen kerran Galvestoniin rannalle ennen talvea. Otettiin piknik-kori mukaan ja suunnistettiin rannalle. Oli ihan älyttömän tuulista eikä aurinkokaan paistanu koko aikaa. Mulla oli ihan sikama vaatteita päällä ja kietouduin vielä pariin pyyhkeeseenkin. :D Lucy ja Laura hulluina meni jopa uimaan (toisaalta se vesi oli kyllä varmaan lämpeempää mitä ilma..) Kyllä mäkin jossain vaiheessa otin hupparin pois ja kastelin varpaat Meksikon lahdessa. 

Pari viikkoa sitten oltiin San Antoniossa viikonloppukurssilla Lenan, Lauran, Laran ja Viviannen kanssa. Meiän au pairien täytyy siis opiskella täällä vuoden aikana kuuden "creditin" (eli vissiin niinku opintopisteen) verran. Sitä ei oikeen oo määritelty että mitä pitää opiskella, joten valittiin siis ainoo Teksasissa tällähetkellä järjestettävä kurssi. Se kurssi oli sellanen Amerikan kulttuuriin perehdyttävä, melko turha, jos nyt rehellisiä ollaan. Opettajat oli myöhässä jokaselta tunnilta ja niillä ei ollu kaikkia tarvittavia tavaroita mukana ("koska olis vaatinu niin paljon työtä ottaa ne mukaan") ja muutenkin ei mitään suurta vaikutusta tehnyt. Vapaa-ajalla oli kivaa, käytiin kiertelemässä downtownissa ja käytiin syömässä jne. San Antonio on kyllä tosi nätti paikka, ihan erilainen mitä Houston. Siellä oli paljon kaikkia vanhoja rakennuksia ja sen kaupungin läpi virtas joki. Muistutti ehkä jollain tapaa Turkua. 
Siellä kurssilla oli myös se toinen suomalainen au pair ja oli kivaa taas puhuu pitkäst aikaa suomee jollekki face to face. 

Parin viimeviikon aikana lämpötilat on ruvennu putoomaan niin että päivisin on joku 15-20 astetta lämmintä. Muutamana päivänä lämpötila ei noussu yli kymmenen asteen ollenkaan ja parina yönä oli nollassa. Hassuu et täällä toi viis lämpöastetta tuntuu ihan sika kylmältä, mut johtuu varmaan siitä et ku en normaalisti oo Suomessa tottunu niin pitkään ja lämpimään kesään. En tiiä. 

Lasten kanssa on menny ihan kivasti, saan haleja  ja saan kuulla että oon awesome. :) hyvä mieli noista tulee. 
Tällä viikolla on Thanksgiving, joten J:llä on ollu tä viikko kokonaan vapaata ja noilla kahella muulla on tänään eka vapaapäivä. Stressain etukäteen tätä viikkoa tosi paljon kun en ollu oikeen varma mitä vanhemmat haluis että teen näitten lasten kanssa, eli haluuko ne et keksin niille koko ajan jotain tekemistä vai voidaanko pitää myös ihan vaan rentoutua kotona. Pelkäsin myös että jos ehdotan jotain näille lapsille ni ne on vaan että "njäääh, en mä halua", mutta ei ainakaan vielä oo ollu sellasta ongelmaa. Must tuntuu et se auttoi vähän kun kirjotin ylös mitä kaikkea voitaisiin tehdä yhessä ja näytin sen listan J:lle ja sanoin et se voi valita sieltä listalta asioita mitä se haluais tehä. Miettisin myös aikataulua päiville vähän etukäteen. Kyllä äiti, mä SUUNNITTELIN! (Usko tai älä.) 
Maanantaina siis pelattiin koripalloa ja wiitä ja käytiin salilla. Tiistaina käytiin keilaamassa J, minä, Lucy ja Lucyn hostlapsi. Pelattiin lautapeliä ja käytiin myös palauttamassa pari kirjaa kirjastoon ja vietiin yks paketti yhelle perheelle.

Tänään ollaan ainakin menossa kirjastoon ja tehdään chubby bunny challenge ;)

Tä mun perhe ei juhli Thanksgiving:iä oikestaan joten oon menossa huomenna Lucyn luokse syömään Thanksgiving dinneriä. Tiesitteks muuten et keskiverto amerikkalainen syö 5000 kaloria thanksgiving dinnerillä?! Miettikää sitä.

Eilen tuli muuten kolme kuukautta täyteen USAssa. Tän viikon aikana oon ruvennu kaipaamaan kotia  ja kaikkii tärkeitä ihmisiä Suomessa. (Tämä on yksi kulttuurishokin vaihe, opin siellä kurssilla). En tiiä johtuuko siitä et oon skypetelly ja viestitelly ja soitellu niin monelle tässä viikonlopun ja tän viikon aikana. Mutta olette siis kaikki ajatuksissa <3

Ps. En pysty jostain syystä lataaman kuvia tänne puhelimelta ni lisäilen niitä vaikka facebookkiin sitte :)